Saturday 16 November 2013

DUIT YANG SAYA BAGI TU SAMPAI KE PADA ANAK-ANAK?




Nilam, 


Mak ingin luahkan rasa hati, dalam dingin hujan, di bumi Seremban yang basah ... basah 

namun indah! 

 Indah lagi damai ! Sebuah kedamaian yang membelai jiwa, pergilah resah, pergilah lara ...


LUAHAN HATI INI  ...  MENGERTILAH ...
Saya  mempunyai 3 orang anak  :   

                                                     ARIFF

                                                     NILAM

                                                     REZZA



ARIFF


1.     Ariff perlukan Astro.  Dia suka menonton TVIQ dan beberapa rancangan lain.  

        Astro adalah keperluan sokongan bagi remaja OKU seperti Ariff.  Astro 

        merupakan sumber ilmu dan elemen yang mengisi masa luang dan terluangnya.  

( KOS ASTRO  :  RM 75/ BULAN )


2.    Ariff perlukan internet.  Ianya sebagai satu pengisian/ tentatif penting lagi  

      signifikan dalam agenda harian kehidupannya.

(  KOS INTERNET RM70/ BULAN  )


3.    Ariff suka minum milo.

(  KOS RM60.00/ bulan  )


4.     Ariff ada insurance  : twin special plan.  Perlindungan + simpanan.

(  KOS RM79/ bulan  )


5.     Sarapan pagi, makan tengahari, minum petang, makan malam, makan tengah 


malam + makanan sampingan.

* ARIFF  :  120 KG

(  RM20 x 30 hari = RM600  )


6.     Keperluan peribadi  :  sabun, syampu, ubat gigi, berus gigi.

(  RM50.00 / bulan  )


JUMLAH KESELURUHAN  :  RM934.00



NILAM


1.      Yuran sekolah  ( SRIAS )

(  RM205/ bulan  )


2.      Belanja sekolah


(  RM5 x 20 = RM100  )


3.     Insurance pendidikan

( RM 175/ bulan )


4.     Makan minum

(  RM 10 x 30 = RM300 / bulan  )


5.     Keperluan peribadi

(  RM30 / bulan  )


6.     Lain-lain ( makanan ringan dan susu Bliss )

(  RM 50.00/ bulan )


JUMLAH KESELURUHAN  :  RM860


REZZA



1.     SUSU Isomil ( Rezza alahan susu lembu  )

(  RM280.00/ bulan  )

2.     Diapers


(  RM120.00 / bulan  )


3.     Upah pengasuh


(  RM250.00 )


4.     Insurans pendidikan

( RM225.00/ bulan  )



JUMLAH  KESELURUHAN  :  RM 875



JUMLAH BESAR  :  

RM934 + RM860 + RM875 = RM2669



NAFKAH ANAK DITERIMA 
DARIPADA  EN. N 


RM1200

KOS SELEBIHNYA SAYA TANGGUNG  :   


RM1469



OLEH YANG DEMIKIAN EN. N:


SAYA MENJAWAB PERTANYAAN TUAN YANG BERBUNYI  ;  

Duit yang saya bagi tu sampai ke pada anak-anak ?


JAWAPANNYA  :  SAMPAI, DEMI ALAH!



DENGAN IKHLAS HATI SAYA 

MENAMPUNG SEGALA KEKURANGAN.


DENGAN RENDAH HATI, SAYA MAKLUMKAN, SAYA TAK MAKAN SATU SEN PUN 


DUIT  AWAK , EN. N.


SEMUA KOMITMEN KEWANGAN SAYA, SAYA BIAYAI MENGGUNAKAN PENDAPATAN SAYA, SIMPANAN DALAM ASB,...DAN AKHIR-AKHIR INI SAYA MENERIMA BANTUAN KEWANGAN DARIPADA BAPAK  (  BAPAK MEMAHAMI KESUKARAN HIDUP SAYA  ).

Saya akan ganti balik duit dia suatu hari nanti bila kewangan saya dah stabil!




NAFKAH IDDAH ADALAH HAK SAYA.   SAYA DICERAIKAN ...

( Memang saya redha dengan perceraian ini ... biarlah saya pergi ... saya nak awak bahagia ... tambahan pula, wanita itu sangat sempurna dan jauh lebih cantik lagi bergaya daripada saya.  Dia layak berada di sisi awak dan masuk dalam keluarga awak.  Saya hanyalah perempuan tua yang tak cantik ... gemuk ... dsb ... ) 



MUTAAH / SAGU HATI PERKAHWINAN : 

SAYA LAYAK KERANA SEPANJANG 

PERKAHWINAN KITA TIDUR BERSAMA.


MENURUT PEGAWAI SULH  :  

HANYA ISTERI YANG DICERAIKAN TANPA 

DITIDURI SAHAJA TIDAK LAYAK 

MENERIMA MUTAAH ...



Entah kenapa, tiba-tiba hati teringat sesuatu ...

Apa ye ...

Masakan istimewa untuk En N suatu masa dahulu ...  saya pernah masak untuk
awak kan ?


AYAM MASAK MERAH


( YANG ARIF  :  BOLEH KE SAYA BAWA BUKTI NI KE MAHKAMAH ?


Saya rasa, saya pernah bangun pagi-pagi masak untuk awak

Saya rasa saya pernah masakkan bekalan awak untuk ke tempat kerja

Saya rasa saya pernah buat kari udang untuk awak

Saya rasa saya pernah buat lempeng cIcah sardin untuk awak ...

@

SAYA CUMA BERMIMPI

ENTAHLAH ...


AKHIR KALAM  : 

 MIMPI ATAU REALITI, SAYA TAK MAKAN SATU SEN PUN DUIT NAFKAH YANG 

AWAK BAGI ANAK-ANAK ... MALAHAN SAYA MENAMPUNG SEGALA KEKURANGAN

 WALAU PUN HIDUP SAYA TIDAKLAH SESENANG MANA ... 


HARAP MAKLUM!!!!!!!!











No comments:

Post a Comment